Power

Så kom dagen, godt en uge efter overtagelse af huset, hvor levering af hvidevarer fra Power skal finde sted. Vi venter hele dagen indtil sent om aftenen. Kort før deres lukketid, så ringer vi for at høre, hvor i alverden de bliver af. Der er desværre gået noget galt i koordineringen – fair nok. De kan sende deres samarbejdspartner dagen efter. Helt i orden, tænkte vi. Vi tog en ekstra hjemmearbejdsdag for at være her, når de kommer for at levere og montere. Ethvert byggeri kommer vel ikke uden mindst én øv oplevelse…

Første omgang

De ankommer i 2 biler, men har ikke engang hele ordren med. Fair nok, det kan da komme senere. De bakker til og begynder at slæbe ovn, tørretumbler, køleskab og fryseskab ind, som går forholdsvis smertefrit. De starter med at pakke køleskab og fryseskab ud, og spørger så, om de må skubbe dem på plads hen over vores gulv. Her svarer vi selvfølgelig nej, at det må de ikke. Jf. leveringsbetingelserne skal vi have lagt afdækning af gulvet, så vi spørger om ikke vi skal finde noget at lægge under, såsom tæpper eller pap. Svaret er, at det behøver vi ikke, for vi “tager det bare lige sådan her” hvorefter de løfter det delvist på plads. Inden vi når at sige noget, så skubbes de på plads de sidste 30-40 centimeter de ikke kunne bæres ind. Dette er til trods for, at de har hjul bagerst, således de kan rulles det sidste stykke.

Herefter er det ovnens tur. Vi har ikke tænkt over at slukke for strømmen endnu og dette spørger fragtmanden ikke om, inden han begynder at rode med strømmen. Det går næsten helt galt da han får stød, men når heldigvis at trække sig. Vi får slukket for strømmen, så han kan prøve igen. Han må dog give op, fordi han ikke kan finde ud af det. Her går det op for os, at de 2 herrer på ingen måde er kvalificeret til det arbejde de er i gang med at udføre i vores helt nye hus. Vi aftaler med dem, at de lader ovnen være, så vi kan få en autoriseret elektriker til at montere ovnen. De vil køre for i dag, for at komme igen dagen efter med de sidste hvidevarer. Her spørger vi, om ikke de vil tage paller, plastik, pap og papir med, som der står på Power’s hjemmeside, at de skal. Det vil de på ingen måde have noget med at gøre. Meget overrasket, går vi med til selv at smide det ud.

Vores gulv er ridset

Kort efter de er kørt kigger vi nærmere på vores gulv og kan desværre konstatere, at de har ridset gulvet. Vi skynder os at ringe til den ene fragtmand, som virker forståeligt og lige vil snakke med hans chef først. Han ringer tilbage kort efter og foreslår, at vi hælder vand på for at se om det ændre sig. Vores gulv er bare ikke lavet af træ. Vi aftaler at vi kigger på det sammen næste dag, hvor de alligevel kommer med de resterende hvidevarer, herunder opvaskemaskine og vaskemaskine.

Anden omgang

Næste dag bakker de til og begynder at læsse af. Vaskemaskinen bliver placeret midt i bryggers og opvaskemaskinen bliver parkeret midt i køkkenet. Han påbegynder at pakke opvaskemaskinen op, hvor vi snakker om ridserne på gulvet, hvilket han godt kan se er noget lort. Jeg siger til ham, at han ikke skal fortsætte med montering af opvaskemaskinen og vaskemaskinen, før vi har en afklaring på gulvet. Jeg vil have noget på skrift, at de vedkender de skader de har forvoldt. Han får ringer til hans chef, der snakker så højt, at det er svært ikke at overhøre ham. Han bliver instrueret ikke at påtage sig noget som helst ansvar. De lægger på og jeg snakker med fragtmanden. Han virker meget forstående, men er bange for at miste sit job, og har kone og børn han skal forsørge, hvortil jeg undrende spørger indtil hvad det er for en forretningen de driver, når man ligefrem frygter at miste sit arbejde. Jeg insistere på, at de må have en forsikring, hvilket han siger ja til, da han betaler mange tusinde kroner om året til sin chef for netop en forsikring. Hver enkelt fragtmand/montør er angiveligt selvstændig og modtager bestillinger centralt fra.

Han spørger om han må fortsætte monteringen af opvaskemaskinen, hvortil jeg mistænkeligt spørger om han i det hele taget er autoriseret til at foretage disse installationer. Her svarer han, at han ingen godkendelser eller autorisation har til at foretage disse installationer. Han er blot en “handyman” der kan lidt af hvert. Nu ringer alle alarmklokker og jeg siger, at han på ingen måde må fortsætte sit gøren nu. Vi skal have en afklaring på beskadiget gulv nu. Han ringer sin chef op igen, der igen snakker så højt, at det ikke er til at overhøre. Han bliver nu instrueret i, at han på ingen måde skal vedkende sig noget som helst og at han bare skal køre. Efterlad alt, som det står og kør. Jeg forsøger at gøre indtryk på fragtmanden/montøren, at jeg ønsker at indgå en konstruktiv dialog om, hvordan vi skal komme sammen i mål. Jeg bliver totalt ignoreret, imens de fortsætter samtalen. “Kunden har ingen ret til noget som helst og det er kundens eget ansvar” kan jeg høre chefen råber. I raseri og total ligegyldighed forlader fragtmanden/montøren nu huset; gulvet er beskadiget, ovnen er ikke tilsluttet grundet manglende kompetence, opvaskemaskine står på gulvet da han ikke er autoriseret på nogen måde og vaskemaskinen står midt i bryggers. Deres samtale afsluttes og jeg spørger igen undrende, imens han er ved at hoppe ind i fragtbilen, om det da virkelig er seriøst det her? Her måtte han svarer, at han bare er fragtmand og ikke vil gøre mere. Jeg spørger om han i det mindste ikke vil tage affaldet med, som der står at de skal, hvilket pure bliver afvist, for det har han intet med at gøre. Jeg spørger om jeg må få hans navn, så vi kan genoptage dialogen sammen med Power, hvilket også bliver afvist. Jeg måtte ikke engang få at vide, hvad hans virksomhed hedder.

Jeg havde nummeret på hans chef, som jeg straks ringede op, for at finde ud af hvad der i alverden foregår. Der var intet at komme efter og ej heller hans oplysninger måtte jeg få, for at kunne indgå en dialog med Power omkring udbedring. Det eneste han ville fortælle var hans fornavn. Hvad i alverden er dette for en forretning?

I dialog med Power

Vi tog kontakt til Power for at finde en løsning på hændelsen. Power var meget forstående og lagde vægt på, at de ønskede at finde en god løsning. Power indvilliget i, at det beskadiget gulvplader skulle skiftes. Fedt tænkte vi; stort af Power. Vi påbegyndte hermed undersøgelsen af hvad sådan en omgang vil koste. Vi fik en pris fra Garant, som lød på godt 5.500kr. Det var Power med på – men så kommer prisen fra HTH, der skal de- og montere snyde sokkel og maleren der skal ordne lister, efter de er blevet monteret igen. Nu begynder Power at trække i land og sige at de kun vil stå for regningen fra Garant. Vi kan godt mærke, at det bliver sværere og sværere at komme igennem. Så vi beslutter os simpelthen for at lukke sagen med et gavekort, da vi ikke ønsker at stå med en juridisk slåskamp med Power og byggerod i vores helt nye køkken sommeren over…

Konklusion

Vi må sige, at den eneste øv oplevelse i hele vores forløb, har været med vores hvidevarer fra Power. Skulle vi vælge om, så havde vi valgt at købe alle hvidevarer gennem HusCompagniet og Uggerly. Så er man sikker på, at det er kvalificeret og autoriseret håndværkere, som udfører montering og installationen. Så kan det godt være det koster noget mere, men så er man også sådan en kedelig oplevelse fattigere. Vi vil fortsat handle i Power, da vi føler at de har gjort en indsats for et kompromis. Vi vil dog på ingen måde anbefale andre, at få leveret og monteret hvidevarer – de er på ingen måde kvalificeret eller autoriseret til den opgave.

Heltegerning fra Uggerly

Hen på eftermiddagen, efter vores trælse oplevelse, ringer vi i frustration til Uggerly. Vi forklarer kort vores rigtig kedelige situation og de går straks i gang med at finde et par folk kort før fyraften. Heldigvis så er der ét par ledige, som straks sætter kursen den sene fredag eftermiddag. Et par timer senere, så er alle hvidevarer tilkoblet fagligt korrekt og alt spiller. Igen 5/5 stjerner til Uggerly!

Del vores historie

Kategori:

Tags:

Gå aldrig glip af noget – tilmeld dig nyhedsbrevet!

3 kommentarer

  1. Hej Lise og Thomas

    Jeg kunne ikke finde anden måde at komme i kontakt med jer på, derfor kommentaren her.
    Først vil jeg rose jer for at have leveret den nok bedste blog oplevelse jeg har haft indtil videre ift. nybyg. Vi er selv i opstartsfasen og har derfor læst nærmest alt vi har kunne finde af byggeblogs på internettet, vi blev så fanget af jeres blog at vi har læst ALLE indlæg fra ældst til nyeste, og det har givet os blod på tanden til også at dokumentere vores eget forløb.
    Må man spørge hvad i har brugt til opbygning af bloggen? Er det WordPress? Og i så fald hvilke tema og plugins?

    I forhold til Smart Home, har i et nogenlunde overblik over hvad den samlede pris blev og hvor meget ekstra i brugte på at få trukket tomrør rundt til alle tablets, access points osv? Jeg har kigget på Uggerly’s hjemmeside men det ser ikke ud til at de sælger Niko som Smart Home løsning? Det er i hvert fald ikke det de promoverer.

    • Hej Lars. Tak for de fine ord 😄 Vi skriver stadig løbende herinde – eksempelvis kommer der et indlæg omkring vores lukkede og blå køkken. Flere ting kan/bør man først skrive om efter at have boet i det et års tid.

      Jeg skriver en e-mail til dig vedr. dine andre spørgsmål 🙂
      Jeg kunne desværre ikke sende en e-mail til den oplyste e-mailadresse.

  2. Hej Igen

    Det vil jeg glæde mig til, i ligger i hvert fald under bogmærker 😉
    Ift. mailen er den vidst nok blevet lukket, du må meget gerne sende det til [email protected] i stedet. pfh. tak 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.